Saturday 23 June 2012

Rumput Tumpang Jadi Ubat

                                                                                        

Kalau nak tahu nama botaninya peperomia pellucid, tumbuhan ini boleh korang jumpa dekat tepi-tepi longkang, dalam pasu bunga ataupun celah-celah rekahan simen di tepi rumah. Ketumpang air ini juga sangat popular di Negara lain, siap ada nama sendiri lagi seperti shiny bush, rangu (Indonesia), suna-kosho (Jepun), olasiman ihalas (Filipina), pak krasang (Thailand) dan cang cua (Vietnam). Tumbuhan herba ini boleh membesar sehingga kira-kira 25 hingga 30 sentimeter tingginya. Batangnya dari jenis yang lembut serta berair dan berwarna hijau muda. Daunya berkilat di bahagian atas dan kelabu bahagian bawahnya. Buahnya bulat kecil berbentuk bujur warna hijau ketika muda dan coklat ketika matangnya.

Ketumpang air ini bukan sebarangan tumbuhan herba, Khasiatnya cukup hebat sekali.Untuk di minum,bersihkan pokok herba ini terlebih dahulu,kemudian kisarkan sebatang pokok bersama akarnya dengan air masak.Setelah ianya hancur di tapis dan minumlah air rebusan tadi.Daunnya mampu untuk merawat artritis,reumatisme,penawar sakit sendi dan perut.Jusnya mengelakkan jangkitan pada mata,cirit-birit,batuk,selsema,jangkitan pada pundi kencing. Saya sendiri juga pernah mengetahui tentang hasiatnya, namun saya sendiri belum pernah mengamalkan. Bagi yang pernah mengamalkannya, kongsikanlah bersama, berikan komen anda disini.


----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------




Link lain:
1.Youtube
2. honeykoyuki
3. redmummy
4. mudah.my
5. maybank2u
6. Harian.metro.online
7. Facebook
8. theotherkhairul
9. penulisan2u
10. KertasRenyuk91.blogspot.com




No comments:

Post a Comment