Thursday 21 June 2012

Skala Cinta Bab 5

                                                                           
Hari yang ditakdirkan tidak dapat diduga.. ada baik, ada buruk.. ada pasang, ada surut.. begitu juga yang berlaku di Universiti tempat mereka menimba ilmu.“kau nak tahu.. apa yang berlaku haritu sebenarnya bukan takat aku kene serang appendik jew..”. U-ma yang membuka cerita kepada Amira sambil menyusur langkah menghadiri kuliah. Cerita sebenar yang disimpan dari kemarin, dikatup rapi sehingga dia menceritakan kepada Amira. Umairah bukannya apa.. adakalanya dia suka berkongsi apa apa sahaja yang dirahsiakan bila bersama Amira sejak dari bangku sekolah lagi. Pantang sahaja bila berduaan, ada sahaja rahsia yang mahu dibualkan.         
                                                                                                                                                                     
                                                                                                                                                                                              “ jeng! Jeng! Jeng...! aku dah agak dah..!  kalau kau setakat buka mulut untuk kau cerita yang kau kena serang appendik, aku rase cerita tu macam tak lengkap jew, apa cer HOT tu??”. Amirah yang berjalan sambil melabuhkan lengannya dibahu U-ma. Rakannya ini sudah seperti azali mengenali sikap masing masing, tersenyum simpul Amira mahu mendengar cerita yang dirasakan cukop HOT itu.“ kire hot hot tahi ayam larh.. hehe”. Umairah yang berseloroh disaat rakannya Amira memasang telinga untuk mendengar dengan penuh taksub.“ish!! Ceritalah betol betol makcik..!”. lenting Amirah apabila taksubnya dipatahkan dengan seloroh U-ma. Berdirinya menghadap si insan itu, kedua tangannya seraya diangkat lalu didaratkan di pipi kiri dan kanan Umairah dek kerana geram dengan si comel loteh itu.“hurm.. sakitlah mira.. nanti dah tak comel lah kalau kau cubit hari-hari.. hehe”. Berkatanya sambil mulut dikecilkan, kedua tapak tangannya dipekup kepipi, sambil mengomel dengan nada manja.“cakap lah cepat.. apa yang berlaku semalam..??”. Amira yang memeluk lengan U-ma sambil menhenjut henjut seperti kanak kanak bawah umur.“yelah.. yelah.. saba lah.. aku citer larh nie!”. Balas Umairah dengan rengekan Amira. Dari A sampai Z, lunas segalanya diujarnya kepada Amira. Umairah bukannya apa.. pantang kalau melihat muka Amira, ada saja nak dikongsikan. Tak dapat ditahan rasa hati mahu bersuara, meletup letup ingin diluahkan.“apa!!!??”. Bingkas mulut Amira sehabisnya peristiwa semalam dikupasnya satu persatu semula. Terkesima Amira  bila diberitahu cerita sebenar, namun mulutnya disulam senyum senyum teruja. Suka benar dia bila mendengar cerita Umairah.Seronok nyew jadi kau time tu.. dah larh dalam keadaan sakit, lepas tu kene dukung pulak dengan abang Amar tuh, wooooo~!! Bertuahnyew, aku pon nak jugak!!? Terujanya Amira tidak dapat ditapis.Haish! Ko nie!!, cover larh sikit mulut kau tuh.. malu larh kalau ada org dengar.. lepas nie tak mahu dah nank cerita-cerita kat kau. 


kepada para pembaca, diharap anda terhibur. Skala Cinta permulaannya penulis sendiri ingin menjadikan ia sebagai sebuah novel. namun berlakunya kengkangan masa, Skala Cinta dikarang dalam bentuk Cerpen bersiri, diharap semua gembira untuk mengikuti setiap bab yang di post kan di blog ini. komen anda semua di alu-alukan sebagai penambah baikkan, terima kasih ^^V

No comments:

Post a Comment