Thursday 21 June 2012

Skala Cinta Bab 6



                       


Ku pendam rasa hatiKu 
pikir apa sebenarnya
Buntu yang ku temui dihujung laluan..


“assalamualaikum,”. Sapaan meniti dibibir manisnya menghulurkan salam kepada Amar.“waalaikumsalam.. “, tolehnya kebelakang dan jawabnya salam sambil tangan kanannya kusyuk menyuakan kunci kedalam lubangnya. Amar yang baru menghabisnya sesi kuliah, disapa salam oleh Umairah yang berdiri dibelakang motosikalnya. “dah habis kuliah ke?”, buka mulutnya untuk bertanya sama Amar.“ha’ah, dah habis.. nak balik lah ni. Kenapa U-ma?”. Beg yang disandang, diinjaknya keatas untuk meraih rasa selesa menyandang. Tumpuan sepenuhnya diberikan kepada U-ma untuk mendengar apa yang ingin disampaikan.“tak ada apa.. Cuma saya nak ucapkan terima kasih pasal hal yang berlaku kelmarin..”. diluahkan rasa terima kasihnya kepada Amar. Sopannya kelihatan bila berhadapan dengan pujangga itu, jika sebelum ini tegas dan kasar melagukan nada ia berbicara, kini alunan sopan dan santun menghiasi kata-kata.“hurm.. sama sama U-ma, dah saya ada dekat situ.. so memang saya patot tolong pun..”. senyum dilemparkan buat insan yang selama ini dinantikan ucapan terima kasih pada mula pertemuan, kini mula ditebus sang peristiwa.                                 
                          


                              
                                                                                       
“hurm.. nak cup cake ni? Saya beli lebih tadi”. Cup cake yang dibeli disimpan dalam kotak kertas disuakan kedua belah tangannya kepada Amar. U-ma melirit Senyuman manis lantaran menghulurkan pemberiannya, mungkin senyumnya lebih manis dari cup cake itu.“haha! Eeeeiiii~ ada kucinglah”. Amar yang melepaskan kata geramnya kepada U-ma lantaran senyuman yang sangat comel sedang menjadi tatapannya. tubuh yang lanjut tinggi, dibongkokkan separuh badan, ditatapnya si hawa itu begitu hampir hingga dua jengkal ruang yang tinggal antara jarak muka mereka beradap. Rendahnya Umairah merelakan Amar berbuat begitu. “hah! mana kuncing??”. Kiri dan kanan dipaksa tengguknya menoleh dengan pantas, si insan kecil molek itu begitu takut dengan haiwan berbulu itu.“U-ma lah kucing tu! Comel macam kobis bunga! Gebu~jew! Haha!”. Tawanya terburai sebaik meluahkan sindir pujian ikhlas itu..“ha! Kobis bunga!?? Ni U-ma is soWW~ genius taw!”. Katanya dengan bangga, sambil mata disepetkan mulut pula dikecilkan sehabis katup! Menunjukkan trekmarknya. Tanpa sedar segannya terhadap adam itu kian menipis dek kerana serasi yang sedang berputik.  “yew.. yew.. is sow genius~”. Amar yang berlakon seperti mengalah akan trekmark si kecil itu, dia yang sedang mengundurkan motorsikalnya meneruskan niat untuk pulang kerumah. “hehe..”. senyum si kecil itu mendengar kata kata Amar yang seakan pasrah dengan trekmarknya. “genius kew?? Haha, bye kobis bunga!”. Sebaik motorsikal miliknya di hidupkan enjin, sempat juga sindiran mengusik disedekahkan, berdiri Umairah dalam keadaan tidak puas hati. Kedua belah tangannya menyilang memeluk tubuh. Geram sungguh bila mendapat gelaran baru itu“KOBIS BUNGA”.     

                                                                                                                                                          


“eeii!! Jahatnya!”. Hambur katanya kepada Amar yang berlalu pergi. Geramnya bukan kepalang, tapi hakikatnya ada sulam sulam nada manja disertakan.

                                             

No comments:

Post a Comment