Saturday 7 July 2012

MEMBINA FAN PAGE



Assalamualaikum Dan Salam Sejahtera.

Pada entry kali ini,aku bercadang nak berkongsi cara mudah untuk membuat fan page di facebook..Rasanya semua orang tau kan apa itu fan page?
Apa itu fanpage??
Kat sini aku nak bagi sedikit pencerahan tentang fan page..Secara mudahnya fan page berperanan untuk mempromosikan sesuatu produk ataupun mempromosikan blog dan sebagainya.. Tidak kisah siapa diri anda, walaupun seorang tukang masak, penulis buku, peguam, ustaz, guru, pemandu teksi, ahli perniagaan, CEO, usahawan Internet, pelajar, pesara, doktor, petani atau sesiapa sahaja, fanpage merupakan satu medium penyampaian maklumat yang amat berkesan.

Selain itu ia juga dapat membantu  menambah kenalan, berkomunikasi dengan sesiapa sahaja dan yang pasti, ia adalah satu teknologi di Internet yang begitu ampuh sekali untuk digunakan bagi pelbagai tujuan dan matlamat. Maka, anda perlu memiliki sebuah fanpage.

Sekarang, aku  akan menunjukkan beberapa langkah mudah untuk buat Fan Page di Facebook. Tutorial yang bakal aku buat ini adalah untuk Fan Page bagi sesebuah blog heheh
 
Scrool down pada profil Facebook, anda akan jumpa link "Create a Page". Sila klik pada link tersebut
 
Kebiasaannya Blog  sesuai untuk komuniti di Malaysia, jadi pilih "Cause or community". Jika korang ingin melakukan promosi perniagaan menerusi Facebook, sila pilih "Local business or place" 
 
Sila masukkan nama Fan Page anda tick pada butang " Agree" dan klik "Get Started"

 
Masukkan gambar profil korang  dan klik butang "Next". Jika korang tidak mempunyai gambar lagi. klik butang "Skip" dan korang boleh masukkan gambar profil pada bila-bila masa nanti
 
Yang ini sangat penting bagi menarik perhatian orang, masukkan deskripsi fan page  dan url blog korang dan klik butang "Save Info"
Step terakhir ini yang telah buat saya terkejut kerana Fan Page dah bertukar kepada bentuktimeline!! Pasti akan memeningkan pelawat yang masuk pada fan page ini dan tiada juga landing tab (ganti dengan cover photo). Manfaat kan ruang admin untuk masukkan post, gambar dan menambah pelawat dengan invite rakan-rakan Facebook korang ye.
SETEL..
       
Senang kan?kalau senang,apo lagi buekla copek..haha..

~ZasS~

Owner 2
    

No comments:

Post a Comment