Monday 23 July 2012

PENGALAMAN PERTAMA BERPUASA RAMADHAN TAHUN INI



              Alhamdulillah aku bersyukur pada Allah kerana masih lagi memanjangkan umurku dan dapat lagi aku untuk bertemu dengan bulan yang penuh keberkatan yakni bulan RAMADHAN..

Punyela semangat aku menunggu di depan TV untuk mendengar sendiri pengumuman tentang tarikh puasa..dipendekkan cerita dapatlah aku berpuasa hari pertama dengan penuh kegembiraan dan dapatlah  aku rasai bagaimana rasanya mereka yang tidak bernasib baik yang tidak dapat makan Yang seterusnya menginsafkan aku..

BAZAR RAMADHAN


Ape lagi, bazar ramadhan memang xboleh lari la dengan bulan ramadhan..asal ramadhan je bazar,asal bazar je ramadhan dan begitulah seterusnya..aku punyala semangat nak pegi beli kuih muih maklumla puasa pertama la katakan..sebelum pegi lagi aku dah terbayang nak beli karipap(feveret aku),murtabak,air dan semua makananlah..maklumla masa tu nafsu mkn dah membuak2.

             Aku pun dengan penuh semangat pegila bazar di pekan parit lebih kurang pukul 6..ape yang aku lihat, aku tgok orang terlalu ramai sedangkan bazar parit tu xdela sebesar mana pun..hati aku dah mula gelisah bila memikirkan tentang makanan yang ingin aku beli..Akhirnya kegelisahan aku tentang kehabisan kuih muih telah pun dirungkai..memang betol ape yang dikatakan di benak hati aku yang mengatakan makanan semua dah habis dan ianya memang betol! Setelah pusing2 seluruh bazar,semua kuih muih telah pun kehabisan..alahai aku hanya dapat beli sejenis kuih je dan aku pun xtau ape nama kuih tu..saja je beli untuk sedapkan hati..huhuhu

Kesimpulan

*datanglah awal ke bazar untuk membeli makanan sebab nanti habis..nanti korang jgk yang nangis tgok hanya tinggal habuk2 kuih je,hahaha
*masa membeli tu,jgnla ikut nafsu sangat..sebab aku yakin nafsu makan je yang nak beli semua makanan pastu dah berbuka x abis makan..kan membazir namanya tu
*beli makanan sikit2 sudah..jgn asal nampak terus nak beli..memangla nampak sedap tapi kene ingat kadang2 kuih2 tu hanya indah rupa dari rasa je..

p/s: makan tu makan jgk tp jangan sampai x berterawih sudah disebabkan kekenyangan yang melampau..:)

zasS

Owner 2

No comments:

Post a Comment